Retourneren & Ruilen

Retourneren

Bestellingen kun je retourneren bij de webshop waar je de bestelling hebt geplaatst. Retouren kun je helaas niet naar Vriezerwebshop.be verzenden.

Vriezerwebshop.be is een zoekmachine en vergelijkingswebsite. Dat wil zeggen dat wij van verschillende betrouwbare webshops de artikelen samenvoegen tot één overzicht. Wij hebben zelf geen artikelen op voorraad en hebben geen winkel, daarom kun je de retouren niet naar ons toesturen. Je kunt ze terug sturen aan de webshop waar je de bestelling hebt geplaatst.

Hoe lang kan ik retourneren?

Volgens het Nederlands en europees recht mag je artikelen altijd, zonder opgaaf van reden, binnen 14 dagen na ontvangst retourneren. In Nederland is dit vastgelegd in de wet "Kopen op afstand". Bij de meeste webshop heb je langer de tijd om te retourneren, tot soms wel 100 dagen. Dit is afhankelijk van de webshop waar je het product daadwerkelijk gaat bestellen. Kijk hiervoor in de voorwaarden van de betreffende webshop.

Wat zijn de retourkosten?

De retourkosten kunnen per webshop anders zijn. Bij de meeste grote webshops kun je gratis retourneren naar de afzender van het pakket. Het kan echter zijn dat het retourzenden van een bestelling voor eigen rekening is. Indien dit is moet de webshop dit duidelijk in zijn retourbeleid vermeld hebben. Je vind het retourbeleid bij iedere webshop onderin de footer onder de knop "retour" of "retourneren".

Wat is het retouradres?

Het retouradres is afhankelijk van de webshop waar je de bestelling hebt geplaatst. Soms heeft een webshop weer verschillende leveranciers met eigen retouradressen. Neem voordat je retourneert altijd contact op met de webshop waar je de bestelling hebt geplaatst en meld je retour aan. Vervolgens ontvang je van de webshop het adres waarnaar het pakketje retour verzonden mag worden

Weet je niet meer waar je bestelling hebt geplaatst?

Wij hebben een aantal tips om de webshop waarop je de bestelling hebt geplaatst terug te vinden:

  • Op het pakketje staat meestal de afzender of een retouradres
  • Vaak zit er in of op de verzendverpakking een pakbon waarop de afzender of het retouradres staat
  • Zoek in je mailbox op de naam, het merk of nummer van het artikel. Meestal vind je dan de bevestigingsmail van de webshop waar je het artikel gekocht hebt.
  • Hebben bovenstaande punten je niet geholpen de webshop te achterhalen? Kijk dan op je betaalrekening aan welk bedrijf de betaling is verricht. Meestal staat hierbij ook een bestelnummer. Op dit nummer zou je nog kunnen zoeken in je e-mailbox.

Ik heb mijn geld nog niet terug ontvangen

De webshop moet u wetteglijk gezien binnen een betaalde periode terugbetalen. Heb jij je geld nog steeds niet ontvangen? Neem dan altijd eerst contact op met de klantenservice van de betreffende webshop. Mocht dat niet baten dan kun je altijd contact opnemen met ACM ConsuWijzer. ACM ConsuWijzer geeft gratis informatie en advies over uw rechten als consument.

Kan ik een artikel ook ruilen?

De meeste webshops werken niet met een ruilsysteem. Het is organisatorisch makkelijker om de foute artikelen te retourneren en zelf het juiste artikel of de juiste kleur of maat opnieuw te bestellen. Dit is wel afhankelijk van de webshop waarop je de bestelling geplaatst hebt. Kijk altijd, voordat je retourneerd even bij de betreffende webshop wat hun beleid is omtrent retourneren en ruilen.